Ennen koko kansa kuunteli, kun Arvi Lind kertoi, mitä maailmalla tapahtui. Samoin kaikki tiesivät maidon olevan tarjouksessa, kun siitä ilmoitettiin sanomalehdessä tai Salattujen elämien mainoskatkolla.

Massamediassa viesti saavuttaa yhä laajimmat kansanjoukot, mutta perinteisen median tiedonvälityksen monopoliin ei ole paluuta. Sosiaalisen median esiinmarssi on levittänyt silmiemme eteen ennennäkemättömän kanavien kirjon.

Siitä jokainen valitsee seurattavakseen haluamansa uutismediat, suoratoistopalvelut, verkkosivut ja sosiaaliset mediat – ja sosiaalisen median kavalkadista vieläpä vain itseään puhuttelevat tilit.

Mediallistuminen jyllää, ja jokainen voi halutessaan olla oma mediansa oman sometilinsä kautta – ja jokaisella on asiaa. Miten tässä kakofonisessa maailmassa ja sirpaloituvassa mediakentässä erottuu muista?

Miten tässä mediaviidakossa ylipäätään tulee toimia?

Kolmannen Polven toimitusjohtaja Anna Kärävä, Indieplacen virkaatekevä toimitusjohtaja Pauliina Paakki ja Kaleva Median yritysasiakasjohtaja Susanna Kaikkonen tarjoilevat aiheeseen kolme terävää näkökulmaa.

Ilman luottamusta ei ole brändiä

Kaikki alkaa sukelluksesta brändin ytimeen: miksi brändi on olemassa? Vastaus määrittää kaikkea tekemistä, kuten linjat sille, miltä brändi kuulostaa, miltä näyttää, mistä asioista se puhuu, missä seurassa se näyttäytyy ja mitä roolia se markkinassa tai maailmassa näyttelee.

Näihin kysymyksiin me kolmoset lähdemme etsimään asiakkaiden kanssa vastauksia.

Näkisin niin, että äänten sekamelskassa pärjäävät ne brändit, joihin ihmiset pystyvät luottamaan ja muodostamaan emotionaalisen siteen. Sellaiset, jotka edustavat jotain, mitä kohdeyleisö pitää merkityksellisenä.

Superlatiiveja yliviljelevässä maailmassa voi houkuttaa tempaista jotain erottuvaa. Hyvä sinänsä, mutta mikäli tempauksilla ei ole mitään kytköstä brändin olemukseen, ne ovat vain hämmentäviä sirkustemppuja.

Erottuminen ei ole itseisarvo, vaan kommunikaatiossa pitää olla mukana myös merkitys kohderyhmälle.

Tunne itsesi ja tunne kohderyhmäsi.

Kerro heille asioita, joita he arvostavat, kuitenkin pitäen kiinni omasta tavastasi puhua.

Luottamus on avainsana ja se syntyy johdonmukaisen sekä pitkäjänteisen kommunikaation tuloksena. Brändin ja vastaanottajan välisen luottamuksen rakentumista voisi verrata parisuhteeseen: Mitä läheisempi suhde, sitä suurempi on luottamus.

Suhde kuin suhde, viestintä ja johdonmukaisuus ovat ytimessä.

Anna Kärävä
Kuka?

Anna Kärävä

Kolmannen Polven toimitusjohtaja, jota kiehtoo pohjoisen värit, valo ja valottomuus sekä täällä majaileva mutkattomuus, aitous ja leppoisa seura.

Anna Kärävä
Kuka?

Anna Kärävä

Kolmannen Polven toimitusjohtaja, jota kiehtoo pohjoisen värit, valo ja valottomuus sekä täällä majaileva mutkattomuus, aitous ja leppoisa seura.

”Äänten sekamelskassa pärjäävät ne brändit, joihin ihmiset pystyvät luottamaan.”

Somessa eletään brändiä todeksi

Kuten Anna sanoi, brändi herää eloon vuorovaikutuksessa, ja sosiaalinen media luo dialogille valtavat mahdollisuudet.

Some tuo brändit ja kuluttajat lähemmäs toisiaan, avaa suoran keskusteluyhteyden näiden välille ja antaa mahdollisuuden vahvistaa brändimielikuvaa jokaisella vuorovaikutuksella.

Kun brändi on kirkas ja johdonmukainen, sen ääni kuuluu ja jää mieleen.

Some on elävä ja reagoiva ympäristö. Sen voima piilee ajankohtaisuuden, palautteen ja vuorovaikutuksen yhdistelmässä. Vuorovaikutuksellisuus ja asiakaspalvelu yltävät somessa pidemmälle kuin muissa medioissa ja ovat aktiivista osallistumista keskusteluun ja kulttuuriin.

Menestyvä brändi ei vain näy somessa – se vaikuttaa siellä.

Se rakentaa yritysmielikuvaa, luo henkilöbrändejä ja vahvistaa työnantajamainetta. Se tuntee yleisönsä ja tuottaa sisältöä, joka todella resonoi.

Vaikuttajamarkkinointi tuo someviestintään inhimillisen ulottuvuuden. Yrityksen viesti voi tuntua kaukaiselta, mutta tuttu vaikuttaja tuo viestin lähelle ja muuttaa sen merkitykselliseksi.

Oikean viestinviejän valinta on ratkaisevaa – ja siinä Indieplace on vahvimmillaan yhdessä strategisen ja luovan suunnittelun kanssa. Yhdistämme brändit ja vaikuttajat, joiden arvot ja tarinat kohtaavat.

Näin jotta viesti ei vain kuulu, vaan vaikuttaa.

Anna Kärävä
Kuka?

Pauliina Paakki

Etelässä asuva Indieplacen virkaatekevä toimitusjohtaja, joka ihailee pohjoisen rauhallista ja leppoisaa elämänmenoa. Rakastaa talvea ja talvilajeja, joten pohjoisen tunturit ja hiihtoladut ovat hänelle tärkeitä.

Anna Kärävä
Kuka?

Pauliina Paakki

Etelässä asuva Indieplacen virkaatekevä toimitusjohtaja, joka ihailee pohjoisen rauhallista ja leppoisaa elämänmenoa. Rakastaa talvea ja talvilajeja, joten pohjoisen tunturit ja hiihtoladut ovat hänelle tärkeitä.

”Kun yrityksen viestin kertoo luotettava ja tuttu vaikuttaja, se muuttuu lähelle tulevaksi ja merkitykselliseksi.”

Mediavalinta on viesti

Mediallistuminen on tosiasia, mutta perinteinen media pitää sitkeästi pintansa tässäkin ajassa. Itse asiassa luotettavaa mediaa tarvitaan ja arvostetaan enemmän kuin koskaan, mikä on selvä vastareaktio disinformaation ja valeuutisten rehottamiseen.

Kollegat puhuivat luottamuksesta, ja ennen kaikkea luottamuksesta on kyse silloin, kun paikallinen ihminen seuraa medioitamme.

Hän luottaa siihen, että jokainen sana on totta. Hän luottaa siihen, että me olemme täällä. Hän luottaa siihen, että ymmärrämme paikallista elämänmenoa.

Emme oikeastaan myy yritysasiakkaillemme vain mainostilaa radiosta, lehdistä ja teiden varsilta. Sen päälle ojennamme heille luotettavuuden viittaamme, kun he mainostavat luotetuiksi tiedetyissä medioissa, joista tietää, kenet ne tavoittavat.

Aivan kuten Pauliina avasi vaikuttajan ja yrityksen välistä yhteistyötä, samasta asiasta on kyse myös perinteisen median kanavavalinnoissa. Kenen seurassa haluan näyttäytyä?

Mihinkään erityisesti ankkuroitumattoman valtakunnanmedian vai pohjoisen oman mediabrändin seurassa, jolla on vahva sidos paikalliseen yleisöönsä? Se on paitsi kohderyhmään ja kohdentamiseen liittyvä kysymys, myös brändiä määrittelevä valinta.

susanna-edit
Kuka?

Susanna Kaikkonen

Kaleva Median yritysasiakasjohtaja, joka rakastaa pohjoisen luontoa ja ihmisten mutkattomuutta ja aitoutta.

susanna-edit
Kuka?

Susanna Kaikkonen

Kaleva Median yritysasiakasjohtaja, joka rakastaa pohjoisen luontoa ja ihmisten mutkattomuutta ja aitoutta.

Lue lisää aiheesta

Janne_Koski-14-web
Janne_Koski-14-web

Painetaan ja jaetaan isosti tai painutaan kotiin

Botnia Print hakee rohkeasti uusia avauksia, joilla pidetään painokoneet kuumina ja jakeluautot pullollaan jaettavaa.

Lue artikkeli
Karjalainen_Portaankorva-13
Karjalainen_Portaankorva-13

Ei klikkauksia vaan sitoutumista: Data ohjaa kuluttajakokemuksen kehitystä

Kaleva Median tavoitteena on luoda asiakkailleen maailmanluokan palvelukokemus. Jotta tavoitteeseen voidaan päästä, tarvitaan asiakasymmärrystä. Jotta näkemys asiakkaan tarpeesta voi syntyä, tarvitaan dataa.

Lue artikkeli
Sanna_Aario-8-tinified
Sanna_Aario-8-tinified

Iloa työstä: 5 vinkkiä, joilla teet muutoksesta mukavan

Työelämä on jatkuvassa muutoksessa. Muuttuva toimintaympäristö, uudet strategiat, teknologian kehitys ja uudistuvat toimintamallit tuovat mukanaan muutoksia. Kaleva Media konsernin henkilöstöpäällikkö Sanna Aario antaa viisi vinkkiä, joiden avulla on mahdollista löytää iloa ja innostusta muutosten keskelle.

Lue artikkeli