Kaleva Median hallituksen johtaja ja DNA:n kuluttajaliiketoiminnan johtaja Pekka Väisänen sanoo, että Pohjois-Suomen tulevaisuuden kasvun ja elinvoimaisuuden keskeisenä haasteena on heikko väestökehitys.
– Lapsia syntyy vähemmän kuin ihmisiä kuolee koko maan tasolla. Oulu ja Rovaniemi ovat edelleen pohjoisen kasvukeskuksia, mutta niiden kasvu on pitkälti ollut riippuvainen pienten paikkakuntien muuttoliikkeestä. Nyt näiden pienten paikkakuntien pajatso alkaa kuitenkin olla tyhjennetty.
Koska vetovoima ei ole parhaassa mahdollisessa kunnossa, liian moni vastavalmistuneista nuorista muuttaa töihin etelään. Sinne myös pohjoiseen tulleet maahanmuuttajat ovat vähitellen siirtyneet. Ennuste on, että väestö pohjoisessa vähenee ja ikääntyy.
Väisäsellä on isoon ongelmaan helppo ja halpa lääke: panostamalla työperäisten maahanmuuttajien integroitumiseen pohjoiseen voimme taata pohjoisen kasvun ja elinvoimaisuuden.
– Meillä on pohjoisessa laadukkaat yliopistot ja erinomaiset ammattikorkeakoulut, jonne tullaan opiskelemaan myös ulkomailta. Mutta mitä tapahtuu, kun ihminen valmistuu? Suurin osa muuttaa pois Suomesta.
Syynä on usein se, etteivät he osaa riittävän hyvin suomea työllistyäkseen ja voidakseen jäädä tänne asumaan.
– Toivon, että kaupungit, yliopistot ja elinkeinoelämä lähtevät yhdessä hakemaan konkreettisia ratkaisuja kasvun haasteisiin. Miten esimerkiksi Oulusta tehdään kaupunki, jossa myös ulkomaalaisen on helpompi työllistyä ja jäädä asumaan?
– Pitäisikö meidän esimerkiksi tarjota palveluja suomen lisäksi myös muilla kielillä? Suomalaiset kyllä osaavat englantia ja erilaisten tekoälysovellusten hyödyntämisellä monikielisten palvelujen kehittäminen on nopeaa ja edullista.

Kuka?
Pekka Väisänen
Kaleva Median hallituksen puheenjohtaja ja DNA:n kuluttajaliiketoiminnan johtaja. Hänen arkensa kuluu Helsingissä työn parissa, mutta vapailla hän viihtyy kotona Oulussa Parkkisenkankaalla ja Pudasjärvellä Syötteen mökillä. Vaikka työ vei hänet jo parikymmentä vuotta sitten pääkaupunkiseudulle, koti on ja pysyy täällä pohjoisessa. Täällä kokee kaikki neljä vuodenaikaa ja upea pohjoisen luonto on lähellä.

Kuka?
Pekka Väisänen
Kaleva Median hallituksen puheenjohtaja ja DNA:n kuluttajaliiketoiminnan johtaja. Hänen arkensa kuluu Helsingissä työn parissa, mutta vapailla hän viihtyy kotona Oulussa Parkkisenkankaalla ja Pudasjärvellä Syötteen mökillä. Vaikka työ vei hänet jo parikymmentä vuotta sitten pääkaupunkiseudulle, koti on ja pysyy täällä pohjoisessa. Täällä kokee kaikki neljä vuodenaikaa ja upea pohjoisen luonto on lähellä.
Tarpeetonta rimakauhua
Väisänen toivoo myös, että yhä useammat yritykset palkkaisivat sen ensimmäisen muuta kuin suomea kotikielenään puhuvan työntekijän.
– Otetaan hänet mukaan työyhteisöön ja huolehditaan, että hän pärjää työpaikallaan alkuun muullakin kuin hyvällä suomen kielellä. Tässä meillä on ehkä hieman rimakauhua. Ennustan, että pelko on turha ja kokemuksista tulee positiivisia.
Väisäsen ehdottamiin työllistämistalkoisiin pitäisi valjastaa mukaan kaikki yritykset. Esimerkiksi Kaleva Media on jo pitkään työllistänyt ulkomaalaistaustaisia ihmisiä, mutta Väisäsen mukaan pohjoisella mediayhtiöllä voisi olla toinenkin tehokas tapa auttaa työperäisiä maahanmuuttajia asettumaan pohjoiseen.
– Esimerkiksi Kalevaa voisi tekoälyn avulla kääntää muille kielille. Integraatio paranee, kun ihminen pääsee omalla kotikielellään tai englanniksi lukemaan paikallisista asioista. Hän tietää, mitä täällä tapahtuu ja mistä täällä keskustellaan.
Tarvitaan kasvutalkoot
Pohjoisen kasvutalkoot vaativat tiivistä ja tavoitteellista yhteistyötä. Mukaan Väisänen toivoo kaupungit, yliopistot, oppilaitokset ja yritykset.
– Väestönkasvun myötä syntyy enemmän toimeliaisuutta, yrityksiä ja innovaatioita, ja lopulta siitä kasvaa positiivinen kierre, joka ruokkii itse itseään.
Oulusta kasvoi aikoinaan vahva teknologiakeskittymä kaupungin, yliopiston, oppilaitosten ja elinkeinoelämän tiiviin yhteistyön tuloksena. Se sai nimen Oulun ihme.
– Toivon, että koko Pohjois-Suomen kasvutalkoisiin saamme viritettyä samanlaista konkreettista yhteistyötä. Tämä on asia, jota me emme voi ulkoistaa valtakunnan poliittisille päättäjille, vaan tämä meidän on tehtävä itse.
Lue lisää aiheesta

Ei klikkauksia vaan sitoutumista: Data ohjaa kuluttajakokemuksen kehitystä
Kaleva Median tavoitteena on luoda asiakkailleen maailmanluokan palvelukokemus. Jotta tavoitteeseen voidaan päästä, tarvitaan asiakasymmärrystä. Jotta näkemys asiakkaan tarpeesta voi syntyä, tarvitaan dataa.
Lue artikkeli
Iloa työstä: 5 vinkkiä, joilla teet muutoksesta mukavan
Työelämä on jatkuvassa muutoksessa. Muuttuva toimintaympäristö, uudet strategiat, teknologian kehitys ja uudistuvat toimintamallit tuovat mukanaan muutoksia. Kaleva Media konsernin henkilöstöpäällikkö Sanna Aario antaa viisi vinkkiä, joiden avulla on mahdollista löytää iloa ja innostusta muutosten keskelle.
Lue artikkeli
Vastuullisuus eletään todeksi suurissa investointipäätöksissä sekä arjessa
10 vuotta sitten painotalomme katolle valmistui Suomen suurin aurinkovoimala. Ensi vuonna julkaisemme ensimmäisen kestävyysraporttimme. Vastuullisuusasiantuntija Tiia Saukko kertoo, miksi meidän on pakko muuttua – ja nopeasti.
Lue artikkeli