Aikana ennen internetiä lehtijuttujen menestyksen mittaaminen oli satunnaista. Toimittaja sai yksittäisestä jutusta kehuja kaupan kassajonossa tai tuttavapiiriltään.

Joskus harvoin toimitukseen kopsahti kirje, joka sisälsi palautetta toimitukselle. Kerran vuodessa tehtiin lukijatutkimus, josta saatiin suuntia, mikä lehdessä miellytti ja mikä ei.

Hyvillä toimituksilla ja toimittajilla oli ja on hoksnokkaa tarttua tärkeisiin ja kiinnostaviin aiheisiin. Nykyään dataa sisällöistä on tarjolla yllin kyllin, mutta toimittajan ammattitaitoa se ei korvaa.

Journalismin yhteiskunnallinen merkitys syntyy, kun lukija lukee, kuuntelee tai katselee toimituksen tuottamaa sisältöä. Jos juttu ei tavoita lukijoita, sillä ei ole arvoa.

Hyvä toimittaja osaa tehdä tärkeästä kiinnostavaa.

Data auttaa toimittajaa löytämään lukijoita. Jutun näkökulma, käsittelytapa ja otsikointi muun muassa vaikuttavat jutun saamaan huomioon. Lähes kaikkea voidaan datan avulla analysoida.

Karjalainen_Portaankorva-6
Kuka?

Juha Portaankorva

Juha Portaankorva on digitoimintojen kehityspäällikkö. Hänen mielestään parasta pohjoisessa on neljä vuodenaikaa. Elämällä pohjoisessa on oma rytminsä.

Karjalainen_Portaankorva-6
Kuka?

Juha Portaankorva

Juha Portaankorva on digitoimintojen kehityspäällikkö. Hänen mielestään parasta pohjoisessa on neljä vuodenaikaa. Elämällä pohjoisessa on oma rytminsä.

”Datan käyttöön pitää suhtautua myös kriittisesti. Kiinnostavan aiheen löytämiseen tarvitaan myös hoksnokkaa.”

Ei klikkauksia, vaan sitoutunutta yleisöä

Kaleva Mediassa juttujen menestystä mitataan paljon monipuolisemmin kuin pelkästään klikeillä.

Meidän tavoitteenamme on paitsi saada ihminen klikkaamaan juttu, myös saada hänet lukemaan juttu loppuun. Klikkausten sijaan haemme sitoutunutta yleisöä, joka haluaa palata sisältöjemme pariin yhä uudestaan ja uudestaan.

Mittaamme jutun menestystä usealla ulottuvuudella. Kuinka paljon juttu tuottaa uusia tilauksia? Kuinka moni tilaaja lukee jutun? Kuinka pitkälle juttu luetaan? Kuinka hyvin tavoitamme pääikäkohderyhmäämme kuuluvat 30–45-vuotiaat lukijat?

Ikäkohderyhmä on havaittu hyväksi mittariksi. Jos nuoret aikuiset viehättyvät jutusta, se erittäin todennäköisesti kiinnostaa myös vanhempia lukijoita.

Strategisena tavoitteenamme on kasvattaa digitilauksien määrä ja liikevaihto seuraavan neljän vuoden aikana niin suureksi, että yhtiön digiliiketoiminnan siivet kantavat omillaan. Painettuja lehtiä teemme niin kauan kuin se on taloudellisesti järkevää.

Karjalainen_Portaankorva-9
Kuka?

Petri Karjalainen

Petri Karjalainen on Kaleva Median kuluttajapalvelujen johtaja. Pohjoisessa töihin, luontoon, liikkumaan, kauppaan ja kulttuuripalveluiden ääreen on matkaa lihasvoimalla enintään vartti. Arki rullaa ja pohjoisen ihmiset ovat mutkattomia. Laadukkaaseen asumiseen pääsee käsiksi palkkatyöllä.

Karjalainen_Portaankorva-9
Kuka?

Petri Karjalainen

Petri Karjalainen on Kaleva Median kuluttajapalvelujen johtaja. Pohjoisessa töihin, luontoon, liikkumaan, kauppaan ja kulttuuripalveluiden ääreen on matkaa lihasvoimalla enintään vartti. Arki rullaa ja pohjoisen ihmiset ovat mutkattomia. Laadukkaaseen asumiseen pääsee käsiksi palkkatyöllä.

User needs käyttöön keväällä

Ihan uutta tarkastelutapaa edustaa maailmalla kehitetty ”lukijoiden tarpeet” -malli. Alun perin Britannian yleisradioyhtiö BBC:n kehittämä user needs -mallin ideana on vastata lukijoiden erilaisiin tarpeisiin.

Lukijalla on tarve inspiroitua, huvittua, saada apua arkeen, saada perspektiiviä asioihin, pysyä ajan tasalla uusimmista uutisista ja trendeistä. Jutun muodon ja käsittelytavan pitää palvella lukijan tarvetta. Malli otetaan käyttöön toimituksissa kevään 2025 aikana.

Data-analyysin myötä paikallisen sisällön määrä on kasvanut erityisesti maakuntalehtien verkkosivuilla merkittävästi. On esimerkiksi huomattu, että kiinnostavasti tehdyille paikallisille talousuutisille on enemmän kysyntää kuin aiemmin kuviteltiin.

Datan käyttöön pitää suhtautua myös kriittisesti. Klikkiotsikoiden käyttö herättää suuressa yleisössä hämmennystä ja jopa raivoa. Toimituksen eettisten pelisääntöjen mukaan jutun otsikolla pitää olla katetta itse jutussa

Maailmanluokan palvelukokemus

Journalismin menestystä siivittää paitsi briljantti sisältö, myös palvelun toimivuus. Kaleva Median lehtien käyttökokemusta verrataan kotimaisiin ja kansainvälisiin digitaalisiin palveluihin, kuten äänikirja- tai suoratoistopalveluihin.

Kilpailu ihmisten ajasta on armottoman kovaa, eikä asiakaskokemuksessa jaeta maakuntasarjan mitaleita.

Kaleva Median tavoitteena on luoda asiakkailleen maailmanluokan palvelukokemus. Jotta tavoitteeseen voidaan päästä, tarvitaan asiakasymmärrystä. Jotta näkemys asiakkaan tarpeesta voi syntyä, tarvitaan dataa.

Journalismin perustehtävä ennallaan

Datan suunnitelmallinen kerääminen on vasta ensimmäinen askel. Data pitää myös analysoida, minkä jälkeen on johtopäätösten aika. Data tulee hyödylliseksi vasta sitten, kun se ohjaa tekemään oikean, lukijoita palvelevan journalistisen tai liiketoimintapäätöksen.

Data on äärimmäisen hyvä renki journalismin, mobiilisovelluksen ja verkkosivujen toimivuutta ja kiinnostavuutta parannettaessa. Datan, tai paljon puhutun tekoälyn, ei pidä antaa sokaista.

Journalismin perustehtävä kuvata maailmaa sellaisena kuin se on ei ole huimasta teknisestä kehityksestä huolimatta muuttunut.

Lue lisää aiheesta

Antti_Kokkonen-10-web
Antti_Kokkonen-10-web

Journalismin jälkeinen aika: demokratia kuolee pimeydessä

Kuvitellaan hetki tulevaa: Suomi on siirtynyt journalismin jälkeiseen aikaan. Maassamme ei ole enää ammattimaista mediaa.

Lue artikkeli
Pekka_Vaisanen-12-tinified
Pekka_Vaisanen-12-tinified

Tehdään uusi Oulun ihme! Pekka Väisänen kuuluttaa pohjoisen kasvutalkoot alkaneeksi

Mukaan meritoitunut johtaja kutsuu kaupungit, yritykset, yliopistot ja muut oppilaitokset, joiden yhteistyöllä synnytetään positiivinen kierre tukemaan pohjoisen kasvua.

Lue artikkeli
Jenny_Halvari-5-web
Jenny_Halvari-5-web

Tiukan uutisen lomassa lukija haluaa myös liikuttua

Briljantti sisältö on laadukasta journalismia sellaisessa muodossa ja sellaiseen aikaan kuin käyttäjät haluavat sen nauttia.

Lue artikkeli