Yksi Kaleva Median keskeisistä menestystekijöistä on ollut panostus digitalisaatioon. Printtimedian lasku ei ole tarkoittanut journalismille kuoliniskua, vaan digitaalisuus on nähty mahdollisuutena.
Matkan alussa verkkolehti oli päätuotetta täydentävä palvelu. Verkkoa tehtiin erillään tai siinä sivussa. Toiminnan painopiste on vuosi vuodelta siirtynyt enemmän digitaalisiin kanaviin ja koko organisaation yhteiseksi asiaksi.
Muutosmatkan viimeinen etappi on nyt käynnistynyt.
Olemme perillä tavoitteessa, kun digitaalinen medialiiketoiminta on sellaisessa kokoluokassa, joka kantaa toimituksen, myynnin, markkinoinnin, teknologian ja muita erinäisiä toimintoja – unohtamatta sitäkään, että toiminnan pitää olla kannattavaa. Keskeisin mittari matkalla on digitilaajien määrän kasvu.
Maaliin pääseminen ei tarkoita sitä, että printtilehdestä olisi luovuttu kokonaan. Sitä teemme niin pitkään kuin se on taloudellisesti järkevää.

Kuka?
Niiles Nousuniemi
Medialiiketoiminnan johtaja Niiles Nousuniemi on Lapista lähtöisin oleva pitkän linjan kaleva(media)lainen, joka tykkää pohjoisen luonnosta ja asenteesta.

Kuka?
Niiles Nousuniemi
Medialiiketoiminnan johtaja Niiles Nousuniemi on Lapista lähtöisin oleva pitkän linjan kaleva(media)lainen, joka tykkää pohjoisen luonnosta ja asenteesta.
Yleisölle merkityksellistä sisältöä
Kaleva Medialla ja paikallisella journalismilla on valoisa tulevaisuus, kunhan osaamme hyödyntää keskeisiä rakennuspalikoita, jotka strategiaprosessissakin tunnistettiin.
Aloitetaan sisällöstä. Oli sitten kyse tiukasta uutisjournalismista, podcastista tai ajanvietetehtävistä, sen tulee olla yleisölle merkityksellistä. Globaali kilpailu ajankäytöstä ja loputon sisältötarjonta ohjaavat toimituksia suunnittelemaan ja tekemään sellaisia sisältöjä, joita muualta ei saa.
Paikallinen journalismi on premium-tuote.
Herkän uutisnenän ja monipuolisen kerronnan lisäksi yleisön tarpeiden ymmärtäminen korostuu jatkossa entisestään. Ymmärrystä tuetaan datalla ja tekoälyllä, mutta loppujen lopuksi kyse on ymmärryksestä, joka syntyy ajattelulla ja ihmisten välisellä kommunikaatiolla.
Rohkeutta ja harkintaa
Kun sisällön tuotanto, jakelu ja kaupallistaminen tapahtuvat digitaalisilla alustoilla, teknologiaan ja dataan liittyvästä osaamisesta on tullut kriittisen tärkeää.
Oman mausteensa tähän tuo jättiharppauksin kehittyvä tekoäly, joka tuonee toimialalle myös sellaisia kehityskulkuja, joita ei vielä täysin tunnisteta. Siksi tuntosarvet on syytä pitää pystyssä ja olla valmiutta tehdä myös rohkeita ratkaisuja.
Kaleva Mediassa on tehty ketterästi työtä sen eteen, että käytettävät teknologiat palvelisivat mahdollisimman hyvin asiakkaiden ja liiketoiminnan tarpeita muuttuvassa toimintaympäristöstä. Tätä samaa lähestymistapaa vaalitaan myös tekoälyn hyödyntämisessä. On tärkeä tunnistaa tarve ja keksiä siihen ratkaisu – ei päinvastoin.
Joka päivä alueen ihmisten asialla
Kaleva Median brändit nauttivat edelleen korkeaa luottamusta, ja toisin kuin muut mediatoimijat, olemme alueellamme läsnä vuoden jokaisena päivänä. Tämä antaa Kaleva Medialle kilpailuedun. Yhteisöllistä roolia voi kasvattaa entisestään esimerkiksi yleisön osallistamisen ja vuorovaikutteisuuden kautta.
Tärkeintä on huolehtia siitä, että olemme toiminnassamme alueen ihmisten asialla. Tämä ajatus on kulkenut mukana eri tavoilla ja sanoituksilla yli 125 vuoden ajan Kaleva-lehden perustamisesta lähtien.
Se on jatkossakin peruste olemassaololle.
Lue lisää aiheesta

46 miljoonan kasvuloikka neljässä vuodessa: viestijuoksu, jossa on selkeä tavoite ja usko omaan tekemiseen
Heidi Kananen luotsaa Kaleva Median markkinoinnin ja viestinnän liiketoiminnan valtakunnan kärkikaartiin. Tavoitteena on kasvattaa 4 miljoonan euron liikevaihto 50 miljoonaan.
Lue artikkeli
Tehdään uusi Oulun ihme! Pekka Väisänen kuuluttaa pohjoisen kasvutalkoot alkaneeksi
Mukaan meritoitunut johtaja kutsuu kaupungit, yritykset, yliopistot ja muut oppilaitokset, joiden yhteistyöllä synnytetään positiivinen kierre tukemaan pohjoisen kasvua.
Lue artikkeliMarkkinoinnin (r)evoluutio: Miten markkinoija selviää mediaviidakossa?
Kolme tiukkaa näkemystä markkinoijille mediaviidakon kesyttämiseen.
Lue artikkeli