Me voimme tehdä mitä haluamme – miksi tekisimme niin kuin aina ennenkin?

Tämä ajatus on esillä joka viikko tiimipalaverissamme.

Mediankulutuksen aina vain nopeana jatkuva muutos tarkoittaa sitä, että meidän pitää toimituksissa muuttaa ajatteluamme vauhdilla.

Kalevan kasvun rakennuspalikoiden ykkönen on briljantti sisältö. Se on luonteva valinta yhtiölle, joka näkee tulevaisuudessakin menestyvänsä nimenomaan mediatalona.

Minulle briljantti sisältö tarkoittaa laadukasta journalismia tarjoiltuna sellaisessa muodossa ja sellaiseen aikaan, kun uutispalvelumme käyttäjät sen haluavat nauttia.

Jenny_Halvari-14-web
Kuka?

Jenny Halvari

Jenny Halvari on Kalevan uutispäällikkö. Hänestä parasta pohjoisessa ovat Oulun festarit, Rukan rinteet ja Saariselän tunturit.

Jenny_Halvari-14-web
Kuka?

Jenny Halvari

Jenny Halvari on Kalevan uutispäällikkö. Hänestä parasta pohjoisessa ovat Oulun festarit, Rukan rinteet ja Saariselän tunturit.

Tarjoamme tietoa ja ymmärrystä

Jotta onnistuisimme paremmin vastaamaan yleisön tarpeisiin, otamme Kalevan toimituksessa käyttöön user needs -mallin.

Siinä sisällöt suunnitellaan siten, että ne vastaavat käyttäjän erilaisiin tarpeisiin, kuten tiedontarpeeseen, ymmärtämiseen ja tunteisiin. Useissa mediataloissa käytettävä malli on alun perin kehitetty BBC:n toimituksessa.

Kalevassa olemme tunnistaneet kuusi erilaista tarvetta.

Koska taustamme on uutisten kertomisessa, teemme paljon sisältöjä, jotka pitävät yleisön ajan tasalla. Uutisoimme isosta palosta jätekeskuksessa, leikkipuistossa tapahtuneesta henkirikoksesta ja kaupunginjohtajan irtisanoutumisesta.

Jatkossakin Kaleva tulee täyttämään tämän tarpeen. Mutta se ei riitä.

Muiden medioiden esimerkit osoittavat, että tarvitaan myös sisältöjä, jotka auttavat käyttäjää ymmärtämään ympäröivää maailmaa.

Toimitukseen on vuosikymmenten aikana kertynyt valtava määrä tietoa, joten ymmärryksen lisäämisestä voimme tehdä vahvuutemme. Analyysien ja taustoittavien artikkelien avulla avaamme näkymiä kotikaupunkiimme ja kauemmas.

Haluamme myös tarjota apua arjen haasteisiin. Hyötysisällöillä kerromme miten isompia ja pienempiä ongelmia voi ratkaista.

Kevyet sisällöt ovat merkityksellisiä

Alan trendikatsauksissa näkyy, että moni välttelee mediaa liian negatiivisen uutisoinnin vuoksi. Siksi hyvää mieltä tarjoavat, kevyet sisällöt ovat juuri tässä ajassa niin merkityksellisiä.

Hengähdystaukojen vastapainoksi tunnistimme toisenlaisen tunnetarpeen: syvemmälle menevän halun liikuttua. Nämä aiheet eivät yleensä ole kepeitä vaan elämää mullistavia hetkiä.

Kuudes tarpeista on yhdessäolo toisten kanssa. Koronan jälkeen moni on päätynyt viettämään päivänsä kotona näyttöjen äärellä. Ja monet heistä, jotka ovat yksin, kokevat ainakin ajoittain olevansa yksinäisiä.

Kalevassa kerromme alueemme tapahtumista ja yhteisöistä, tarjoamme mahdollisuuden reflektoida kokemuksia ja houkuttelemme mukaan osallistumaan.

Tarve yhteyteen keskustelee myös Kaleva Median strategian kiteytyksen kanssa: Olemme täällä.

Täältä ovat myös briljantit sisältömme, joilla kutsumme alueemme ihmiset osaksi pohjoissuomalaista yhteisöä.

Lue lisää aiheesta

Niiles_Nousuniemi-2-web
Niiles_Nousuniemi-2-web

Merkityksellinen media: on läsnä, alueen ihmisten asialla, joka päivä

Internet alkoi muovata mediankäyttötapoja 2000-luvun taitteessa. Mediataloille tämä on tarkoittanut neljännesvuosisadan mittaista digitaalisen transformaation retkeä, joka on ollut välillä vaikeakulkuinenkin. Kuitenkin yksi on pysynyt: median on oltava lukijoilleen merkityksellinen.

Lue artikkeli
Karjalainen_Portaankorva-13
Karjalainen_Portaankorva-13

Ei klikkauksia vaan sitoutumista: Data ohjaa kuluttajakokemuksen kehitystä

Kaleva Median tavoitteena on luoda asiakkailleen maailmanluokan palvelukokemus. Jotta tavoitteeseen voidaan päästä, tarvitaan asiakasymmärrystä. Jotta näkemys asiakkaan tarpeesta voi syntyä, tarvitaan dataa.

Lue artikkeli
KM_täällä_toimittajat-MARTTA-web
KM_täällä_toimittajat-MARTTA-web

Pohjoisen nousu huipulle

Haavekuvaa vai aito mahdollisuus?

Lue artikkeli