Alkuvuonna 2025 tätä kirjoittaessani Oulussa sataa vettä. Ladut ovat rapakunnossa. Ilmasto lämpenee pohjoisessa kolme kertaa nopeammin kuin globaali keskilämpötila. Aihe on akuutti ja koskettaa meitä kaikkia.

Kaleva Median strategiassa lupaamme kantaa vastuun pohjoisesta. Se on paljon luvattu, ja nyt onkin oikea aika luvata paljon. Itse asiassa – ei ole parempaa hetkeä kuin tämä.

Kaleva Median vastuullisuuden kivijalka on vapaassa journalismissa, joka on demokratian kriittinen rakennuspalikka. Journalismi on myös olemassaolomme alkuperäinen syy.

Maailman talousfoorumin mukaan (Global Risks report 2025, World Economic Forum) vakavin globaali uhka 2025–2027 on mis- ja disinformaatio. Mediamme kattavat maantieteellisesti puolet Suomesta. Se on demokratialle merkittävää, mistä on erityisen tärkeä pitää kiinni maailman myllertäessä ympärillämme.

Mutta se ei enää riitä. Seuraavan 10 vuoden aikana globaalien uhkien top neljä ovat: äärimmäiset sääolosuhteet, biodiversiteettikato ja ekosysteemien romahdus, kriittiset muutokset maan systeemeihin, luontoresurssien puute (Global Risks report 2025, World Economic Forum).

Ilmastonmuutos ja luontokato siis. Aikamme suurimmat, ihmiselämää uhkaavat viheliäiset ongelmat. Tämä ei ole enää uutinen, mutta sen tulisi olla suurin motivaatio kaikkeen toimintaan.

anna-primavera-0218.-edit
Kuka?

Tiia Saukko

Vastuullisuusasiantuntija Tiia Saukko asuu pääkaupunkiseudulla, mutta hän on lähtöisin Sodankylästä. Ihmisten mutkattomuus ja lumi ovat hänen mielestään pohjoisen parhautta.

anna-primavera-0218.-edit
Kuka?

Tiia Saukko

Vastuullisuusasiantuntija Tiia Saukko asuu pääkaupunkiseudulla, mutta hän on lähtöisin Sodankylästä. Ihmisten mutkattomuus ja lumi ovat hänen mielestään pohjoisen parhautta.

Vastuullisuus eletään todeksi

Kaleva Media on pitkään huomioinut vastuullisuuden. Pykäsimme Oulun painotaloon aikanaan niin paljon aurinkokennoja, että siitä tuli Suomen suurin aurinkovoimala. Painoissa on tehty muutenkin tehty sertifioidun hyvää työtä.

Samaan aikaan tiedostamme, että tekemistä riittää ja toiminnallamme on myös haittavaikutuksia.

Selvitimme tarkemmin vaikutuksiamme ympäristöön ja ihmisiin loppuvuonna 2024. Jatkossa fokusoidumme enemmän ilmastonmuutoksen vastaisiin toimiin, omien työntekijöidemme hyvinvoinnin vahvistamiseen ja kestävän liiketoiminnan harjoittamiseen.

Julkaisemme ensimmäisen kestävyysraporttimme 2026. Kaleva Media palkkasi ensimmäisen vastuullisuusasiantuntijansa syksyllä 2024 – minut. Tehtäväni on varmistaa, että vastuullisuus sidotaan kaikkeen toimintaamme.

Vastuullisuus eletään todeksi niin suurissa investointipäätöksissä kuin arkisessa työnteossa: miten kohtelemme henkilöstöä ja asiakkaitamme. Kaikki teot johtavat lopulta YK:n kestävän kehityksen globaaleiden tavoitteidenkin täyttämiseen, kuten ihmisarvoiseen työhön.

Vastuuttomuus se vasta kallista on

Vastuullisuus on bisnestä. Se on taloudellisten riskien tunnistamista ja uusien kestävien liiketoimintamahdollisuuksien löytämistä. Vastuullisuus on päätöksiä, jotka varmistavat 125-vuotisen historiamme tulevaisuuden.

Uudet EU:n kestävyysregulaatiot ovat herättäneet myös kritiikkiä, että niiden myötä vastuullisuus tulee kalliiksi yrityksille. Mutta vastuuttomuus se vasta kallista onkin.

Vastuullisuus on sen ymmärtämistä, että kaikella on hintansa. Osalle yrityksistä kumppaneiden vastuullisuus on kynnyskysymys, joillekin kilpailuetu, osan bisnes ei ole tulevaisuuskestävää.

Vastuullisuus on myös työnantajamielikuvaa, työntekijöiden veto- ja pitovoimaa. Ilman hyviä työntekijöitä bisneksen teko on vaikeaa. Me näemme vastuullisuudessa uusia mahdollisuuksia Kaleva Median tulevaisuudelle.

Kun yritykset haluavat ymmärtää kuluttajia, on kuunneltava ihmisten huolia ja toiveita. Globaalisti 80 prosenttia odottaa enemmän toimintaa ilmastonmuutoksen suhteen. 69 prosentille ilmastonmuutos vaikuttaa jo asuinpaikan, töiden ja ostosten valintaan (People´s Climate Vote 2024, UNDP).

Paine toimia paremmin kohdistuu jatkuvasti enemmän yrityksiin. Yrityksillä on valtaa olla muutoksentekijöitä, halutessaan. Ei yhteiskunta vihreää siirtymääkään tee valmiiksi, yritykset sen lopulta tekevät.

Eikä ilman hyvinvoivaa ympäristöä ja ihmisiä voi olla tulevaisuudessa menestyvää liiketoimintaa.

Meillä on toivoa, valta – ja kiire

Vastuullisuuden maali on alati liikkuva. Mitä huonompaan kuntoon päästämme ympäristömme, sitä radikaalimpia toimia tarvitaan sen parantamiseksi.

Asiakastoiveiden tai lain ei tulisi määrittää yritysten vastuullisuuden rimaa. Paras rima on se, jonka asetamme itsellemme sen perusteella, mitä hyvää voimme tuottaa ympärillemme.

Loppuun hyvät uutiset: Meillä on toivoa kääntää elinolomme paremmalle tolalle. Meillä on valta ja mahdollisuudet onnistua.

Muita uutisia: On kiire. Vastuullisuuden mantra on, että tiedämme tarpeeksi ymmärtääksemme, että meidän tulee toimia nopeasti, enemmän ja tarpeeksi oikeasuuntaisesti. Lopullista tietoa kaikesta ei ole vara jäädä odottamaan.

On toiminnan aika.

Lue lisää aiheesta

Kaleva Media

Tavoitteena olla alueen innostavin työyhteisö, ja näin se tehdään

Tavoitteemme on rakentaa alueen innostavin työyhteisö. Mitä se tarkoittaa ja miten tavoitteeseen päästään? Kysyimme asiaa kalevamedialaisilta.

Lue artikkeli
Pekka_Vaisanen-12-tinified
Pekka_Vaisanen-12-tinified

Tehdään uusi Oulun ihme! Pekka Väisänen kuuluttaa pohjoisen kasvutalkoot alkaneeksi

Mukaan meritoitunut johtaja kutsuu kaupungit, yritykset, yliopistot ja muut oppilaitokset, joiden yhteistyöllä synnytetään positiivinen kierre tukemaan pohjoisen kasvua.

Lue artikkeli
Petri Laukka, kuva Jarmo Kontiainen-tinified
Petri Laukka, kuva Jarmo Kontiainen-tinified

Pakina: Kirjoituskoneen nauha – kyllä jonnet mu(i)staa

Entä tietääkö tekoäly, kuinka Olivetti-kirjoituskoneen mustenauha vaihdetaan?

Lue artikkeli