Helmikuun alkupuolella sain vierailla saksalaisissa mediataloissa. Oli huojentavaa huomata tälläkin kertaa, että monet mediakentän haasteet ovat samankaltaisia eri puolilla Eurooppaa.
Esimerkiksi digitalisaatio, jakelukustannukset, uusien yleisöjen löytäminen tai journalistiseen työhön vaikuttaminen puhuttavat niin Rovaniemellä kuin Berliinissä.
Kollegiaalisen keskustelun lisäksi matkoilta tarttuu mukaan aina uusiakin ideoita ja toimivia käytänteitä. On hyvä muistaa, ettei viisaus aina asu yksin suomalaisessa uutismediassa. Oppia ja esimerkkejä on tärkeää etsiä kauempaakin.
Teimme Lapin Kansassa viime syksynä historiallisen suuren julkaisutavan muutoksen. Painettujen lehtien julkaisupäivät tiivistyivät kuudesta kolmeen, mutta digitaalinen näköislehti ilmestyy edelleen kuusi kertaa viikossa ja verkon uutisvirta elää kaiken aikaa.
Suunnittelutyön aikana saimme vinkkejä länsinaapuristamme Ruotsista, missä julkaisupäivämuutoksia on toteutettu useita. Hyödynsimme annettuja neuvoja. Nyt olemme jakaneet oppimaamme asiasta kiinnostuneille suomalaisille medioille.
Digisiirtymän mahdollisuuksissa hyvä mallimaa on pitkään ollut Norja. Usein parhaat esimerkit löytyvätkin Pohjoismaista. Myös meillä on annettavaa muille.

Kuka?
Sauli Pahkasalo
Lapin Kansan päätoimittajan tehtävistä Kaleva Median toimitusten yleisösuhdepäälliköksi siirtyvälle Sauli Pahkasalolle pohjoinen on mielentila. Elämä on liian lyhyt etelässä elettäväksi.

Kuka?
Sauli Pahkasalo
Lapin Kansan päätoimittajan tehtävistä Kaleva Median toimitusten yleisösuhdepäälliköksi siirtyvälle Sauli Pahkasalolle pohjoinen on mielentila. Elämä on liian lyhyt etelässä elettäväksi.
Uutiserämaat huolettavat, Suomen tilanne on hyvä
Saksan vierailulla nousi esille huoli uutiserämaista. Sanalla tarkoitetaan tilannetta, jossa yksikään uutismedia ei ole seuraamassa tietyn alueen päätöksentekoa eikä tekemässä paikallista journalismia.
Uutismedian liitto selvitti Suomen tilannetta kolme vuotta sitten. Tuolloin Manner-Suomessa ei ollut ainoatakaan kuntaa, jonka tapahtumia mikään lehti ei seuraisi. 94 prosentissa suomalaiskuntia ilmestyy oma lehti tai ne kuuluvat jonkin paikallis-, kaupunki- tai maakuntamedian seuranta-alueeseen.
Suomessa uutismedioiden määrä väkilukuun suhteutettuna on suuri moneen muuhun maahan verrattuna. Poikkeuksellisen korkealla on myös suomalaisten luottamus uutisiin ja uutismedian toimintaan. Luottamus säilyy, kun toimimme edelleen tinkimättömien journalististen periaatteidemme mukaisesti.
Paikallis-, kaupunki- ja maakuntamedioilla on kasvava merkitys demokraattisen yhteiskunnan yhtenä tukipilarina.
Lapin Kansa mukana Ukrainan median kehittämisessä
Omaa osaamistamme avaamme lähiaikoina ukrainalaiselle uutismedialle.
Lapin Kansa on Helsingin Sanomien ja Julkisen sanan neuvoston kumppanina Uutismedian liiton kaksivuotisessa Ukrainan median kehityshankkeessa.
Tavoitteena on tukea sodan keskellä toimivia riippumattomia alueellisia uutismedioita journalismin itseääntelyssä, ammattietiikassa kuin liiketoiminnan kehittämisessä.
Samalla pääsemme näkemään, millaista on median työskentely poikkeusoloissa.
Lue lisää aiheesta

Ei klikkauksia vaan sitoutumista: Data ohjaa kuluttajakokemuksen kehitystä
Kaleva Median tavoitteena on luoda asiakkailleen maailmanluokan palvelukokemus. Jotta tavoitteeseen voidaan päästä, tarvitaan asiakasymmärrystä. Jotta näkemys asiakkaan tarpeesta voi syntyä, tarvitaan dataa.
Lue artikkeli
Pohjoisen nousu huipulle
Haavekuvaa vai aito mahdollisuus?
Lue artikkeli
Nuorille paikallisia uutisia somehötön sijaan – heitä kiinnostavalla tavalla
Perinteinen media on jo hävinnyt kilpailun Tiktokin, Instragramin ja muun sosiaalisen median kanssa. Mutta paikallisten asioiden uutisointi nuorten omasta näkökulmasta on Kaleva Median vahvuus.
Lue artikkeli